Als een rat in de autoval

 Donderdag 30 april. Deze trouwe dienaar moet de ronde doen om de Kwetskes tot bij de dagbladhandelaars en andere verdeelpunten te krijgen. Twaalf adressen staan er op mijn lijstje, verdeeld over Wetteren centrum (de overgrote meerderheid), enkele in Massemen en Westrem, enkele in ten Ede en slechts eentje in Schellebelle. Nieuwe boekjes brengen, de verkochte van vorige maand afrekenen en de niet-verkochte terug  meenemen. Twaalf keer. Dat mag niet al te lang duren, zo denk je dan.

 Met twee volle dozen en goede moed -stralend zonnetje, raampje open- vertrek ik om twee uur 's middags met de wagen aan den Dries. We zijn nog geen drie kwartier verder wanneer ik besef wat voor een hemeltergende kwelling dit zal worden. Drukte overal. File aan de brug, file aan de verkeerslichten op de Brusselsesteenweg, wegenwerken en de bijbehorende omleidingen (de anders zo rustige Maelbroeckstraat is ondertussen al een autostrade geworden), vrachtwagens die door het lossen in de Stationsstraat letterlijk tien minuten de hele stationsbuurt blokkeren, file van aan schooltje Eureka op de Langen End richting centrum en ga zo maar door... Ik klok mijn ronde af op 18u00. Twaalf adressen in het Wetterse op een doordeweekse donderdagnamiddag. Vier uren van mijn leven kwijt aan verkeersfrustratie.

 Ik hoor het u al denken: "Amai, die mannen van de Kwets kunnen nogal zagen over dat verkeer... zijn ze er nu weer?!" Inderdaad, daar ben ik weer. De situatie is wat ze is, dit kan jammer genoeg gebeuren. Maar het (ook politieke) immobilisme maakt alles zo verdomd pijnlijk. In Kwets nummer 18 verkondigt schepen De Gelder: "Ik zie een tweede Scheldebrug ook niet als de absolute redder in nood, er moet structureler gedacht worden". Beste mevrouw De Gelder, of een tweede brug al dan niet dé oplossing is weet ik ook niet. Maar het is in ieder geval wel EEN oplossing. Is er intussen niet al meer dan genoeg tijd geweest om te denken? Het wordt nu echt wel hoog tijd dat de studieronde voorbij is en dat er iets gedáán wordt. Beste, goede of relatief goede oplossing, men zou ondertussen toch tenminste al iéts achter de hand moeten hebben.

 Zelf ben ik al op e-bay beginnen kijken naar zo'n karretje om achter de fiets te hangen. Kwestie van beter voorbereid te zijn op mijn volgende distributieronde. Wedden dat ik ze dubbel zo snel kan afleggen? Mijn oplossing voor het Wetterse (im)mobiliteitsprobleem: neem gewoon de fiets, je bent overal vlugger. Het lijkt er namelijk op dat er eerder vliegende auto's uitgevonden zullen worden dan dat er een oplossing komt vanop het schoon verdiep.

Reacties

hm ?!

Laten we de oude tramlijn terug opgraven. Ik weet niet of u er sneller zal geraken, maar dat is dan toch een auto minder in het straatbeeld.