Blogs

Site update vandaag om 20u30

De site zal vanavond rond 20u30 offline gaan voor een onderhoud.

Gemeenteraad of Gemene Raad?

Gisteren ging uw nederige stagiair-reporter voor de vierde keer naar de gemeenteraad. Zo'n zitting is niet altijd even interessant. Maar als u eens wil weten wat er allemaal gebeurt in uw gemeente en u wil vooral eens zien hoé dat gebeurt, dan raad ik u ten volle aan eens een kijkje te gaan nemen.

Naast het besluitvormingsproces vallen er echter ook andere 'huzarenstukjes' te bewonderen. De onderlinge omgang tussen politici bijvoorbeeld. Uitdagende vragen, beschimpende antwoorden, neerkijkende blikken, schoten voor de boeg, woordelijke kaakslagen, steken onder of boven water: het is er allemaal! Mocht iemand me op straat een antwoord geven zoals dat in de raadszaal soms gebeurt, ik gaf hem gelijk een klap voor zijn kop. In de politiek -de lichtende voorbeelden voor de gemeente en de maatschappij in het algemeen- kan dat blijkbaar wel. Lees verder

Wetteren leeft!

Deze week wandelde ik bij valavond door het centrum van Wetteren. Het was een zachte, aangename pre-zomeravond. Dat was er ook aan te zien: het centrum kwam tot leven. Terrasjes stonden overal uit, mensen keuvelden op bankjes, overal klonk gepraat en gelach. Wetteren ontwaakt, en niet enkel uit zijn winterslaap.

Ik spreek nu ook niet enkel over de mensen van onze gemeente. Ook de infrastructuur van onze gemeente geraakt stilaan uit haar coma. De ergste jaren van belabberde leegstand en verval lijken achter de rug. Het laatste halve decennium werden straten fraai heraangelegd, verkommerde gebouwen tot de laatste steen afgebroken om er nagelnieuwe en moderne in de plaats te zetten, oude monumenten worden beetje bij beetje gerenoveerd, het ziekenhuis kreeg een nieuwe façade en ga zo maar door. Wetteren is begonnen aan haar tweede jeugd.

 

KLOPPENDE HARTEN Lees verder

Rooskleurige toekomst te koop

We zijn alweer de vijfde maand, zo vertelt de kalender mij. Dat is er ook buiten aan te merken: lekkere temperatuurtjes, die soms eens stevig uit de lucht gespoeld worden. Of gedonderd, indien die plaatselijke onweders er net dat plekje waar u zich bevindt uitkozen om toe te slaan.

Je zal maar een vluchteling zijn, verscholen tussen de Westremse sparren. Thuis alles opgegeven -zelfs de ruïnes van het gebombardeerde huis-, alles van de bank gehaald. Daarna een belachelijk hoog bedrag betaald aan iemand die stinkend rijk wordt van arme drommels als jij naar het westen te versassen. Nog snel-snel je hele leven in een sporttas gepleurd en weg ben je, via verstikkende vrachtwagens en uren op de trein samen met enkele lotgenoten onderweg naar een beter leven. Lees verder

Als een rat in de autoval

 Donderdag 30 april. Deze trouwe dienaar moet de ronde doen om de Kwetskes tot bij de dagbladhandelaars en andere verdeelpunten te krijgen. Twaalf adressen staan er op mijn lijstje, verdeeld over Wetteren centrum (de overgrote meerderheid), enkele in Massemen en Westrem, enkele in ten Ede en slechts eentje in Schellebelle. Nieuwe boekjes brengen, de verkochte van vorige maand afrekenen en de niet-verkochte terug  meenemen. Twaalf keer. Dat mag niet al te lang duren, zo denk je dan. Lees verder

Racing Club Standaard Wetteren-Kwatrecht

Vanaf volgende week mogen we hopen op een Erik Van Looysgewijze "tis gebeurd": Standaard Wetteren kan kampioen worden in derde klasse A. Geen weldenkende Wetteraar die nog rekening houdt met het missen van de promotie. Naar tweede klasse: een nieuw hoogtepunt in de groen-gele geschiedenis. Van een op hol slaande, positieve curve gesproken: in het seizoen '87-'88 haalde Standaard zijn titel nog in de net wat minder glorieuze 1ste provinciale.

Een pluim trouwens voor het bestuur: het kijkt nuchter doorheen alle overwinningsgekte die momenteel rond het Marcel De Kerpelstadion hangt. Al voor de winterstop vroeg dit bestuur een licentie aan voor tweede klasse. Ook de gemeente werd al aangesproken. Dat getuigt zowel van voorzienigheid als van een toekomstvisie. Die twee eigenschappen zijn heel erg nodig, want een club naar dit niveau piloteren is één ding. Professioneel werken en hem op dat niveau hoúden, is iets anders. Lees verder

Hij die zijn volk leerde tanken

Het is crisis en dat voelt men overal. Het leven wordt duurder, de arbeidsplaatsen schaarser en de groep mensen die het financieel moeilijk heeft, zwelt aan tot enorme proporties. Kortom, het vinden van geluk in het leven van een mens wordt soms zwaar op de proef gesteld door de economische wetten en andere onzichtbare handen.

Gelukkig is de mens sterk, en heeft de natuur hem voorzien van een hele emergency kit vol overlevingsstrategieën. Eentje daarvan is de sociale reflex: uitgerangeerden en verwaarloosden van het systeem spannen  samen om toch wat gewicht in de schaal te kunnen werpen. Niet enkel politiek, maar ook economisch bestaan er een hele rist soortgelijke overlevingsmechanismen. Denk maar aan de coöperatieves: telkens de economie ergens in de geschiedenis in vrije val ging, schoten deze volksprojecten als paddenstoelen uit de grond, dikwijls onder impuls van een sterke, inventieve leider.

POMPREVOLUTIE Lees verder

Met de trein zou je er al zijn!

Begin deze week hoorden we dat de ombudsdienst van de NMBS het afgelopen jaar een recordaantal klachten binnenkreeg. Bijna het dubbele van een paar jaar geleden. Stiptheid is alweer de koploper onder de klachten. Ik begrijp dat eigenlijk niet zo goed. Ik ben vooral kwaad als de treinen op tijd vertrekken. Late treinen haal ik ten minste. Nee, ik begrijp het best wel. Een aansluiting missen is bijzonder vervelend. Maar ligt dat niet eerder aan het beperkt aantal treinen?

Ik erger mij meer aan de (soms) gebrekkige infrastructuur. Ik pendelde deze avond terug in een treintoestel dat minder fraai oogde als dat waarin ik deze zomer in Polen reisde. De trein schokte en daverde alsof die elk moment uiteen kon vallen. Alle plaatsen waren bezet, op de stoffige eerste-klassezetels na uiteraard. Verluchting ontbrak, waardoor het iets van een metro in één van de meest hete Parijse zomers had. Leve het openbaar vervoer! Lees verder

De kloven tussen Wetteren en ten Ede

Stop de persen, luid de alarmbel en kondig het rampenplan af! Het wegdek van de Heusdensteenweg ligt er te slecht bij voor de duizenden professionele en gewoon liefhebbende Ronderenners, zo las ik onlangs. Om hun veiligheid te verhogen zal het wegdek hersteld worden. Ik kom al meer dan 20 jaar naar ten Ede en ik zeg u: de Heusdensteenweg heeft er nooit anders bijgelegen. Permanente staat van die weg: archislecht.

 Vraag dat maar eens aan de vele tientallen renners die in de jaarlijkse kermiskoers van Wettrenieje deelnemen. Eens de Schoorstraat uit, de grote baan opdraaiend kan het gevloek weer beginnen voor een dikke kilometer. "Voornamelijk de gleuven in de weg zijn gevaarlijk voor de renners", zo lezen we. Moet je hen vertellen! De gleuven in de lengte van de weg vallen nog mee: daarin kan je nog net met drie naast elkaar rijden, met vier wordt het inderdaad al wat link. Lees verder

De Aard van het beestje

Het komt eraan, het komt eraan! Men gaat de vroegere site van De Witte en bij uitbreiding de hele Scheldekaai opfrissen! Weg met de kakafonie van grauw beton, roestende leidingen en schreeuwerig rode Passerellebakstenen. Vrende bezoekers die via de voetgangersbrug onze gemeente binnenkwamen, twijfelden halverwege 'den Aard' meer dan eens of ze geen tijdsbrug naar het Oostblok van de jaren '70 overgestoken waren. Daar komt nu dus verandering in! Hiep hiep hoera, het derde millennium doet zijn intrede aan de oevers van onze fleuve!

Laat ons vooral hopen dat onze golvende levensader veel wilde inspiratie mag brengen. Een mooi begin is de maquette van Geert Vieren: de kop is eraf. Het ziet er leuk uit, maar ik hoop dat het er nooit komt. Véél te braaf! Wat is er nu meer te verwachten dan een strak design, met veel afgemeten wit en hier en daar een strategisch uitgebalanceerd boompje met dito bankje eronder? Lees verder

Inhoud syndiceren